Dela nyhet
Sommarspecial: Tomas Axelsson, ordförande
27 jul 2017
Då har vi kommit fram till sommarspecial del 2. I första delen träffade vi Ivan Zivlak som förberädde sig för en flytt till Linköping. Idag tar vi tempen på Tomas Axelsson, som i maj månad utsågs till ordförande i GSK Hockey. Jag är intresserad av att veta vem han är, vad han haft för funktion i GSK innan han tillträdde som ordförande, och vad han som ordförande har för framtida visioner för föreningen.
Berätta lite om dig själv, vem är Tomas Axelsson?
45år, bor med min familj, fru och två barn, 16 och 18år gamla, utanför Anderstorp. Jag driver två bolag, tillsammans med min kollega, Elte larmteknik och Smålands larmcentral, sen 23år tillbaka. Jag gillar såklart hockey i allmänhet och GSK i synnerhet, som jag har följt på nära håll till och från i olika funktioner i närmare 20år. Nybörjargolfare som gärna går en runda när det finns möjlighet (vilket inte blir så ofta tyvärr). Har i grunden en positiv inställning till det mesta och ser möjligheter istället för problem.
Du är inflyttad till bygden vill jag minnas?
Det stämmer, jag är född i Stockholm och uppvuxen i Sundsvall. Kom till Småland med mina föräldrar när jag började gymnasiet i Gislaved -87 och har bott här i 30 år nu.
Du tillträdde som ordförande i föreningen vid årsmötet i maj. Hur ser du på den rollen? Vad är, enligt dig, en ordförandes viktigaste uppgifter?
Förutom det mest uppenbara att leda och fördela styrelsearbetet så är det viktigt i det skede föreningen är nu, att vi stärker organisationen och lockar med fler folk i föreningen. Det är mycket positivt runt GSK och vi har ju fått en fantastisk utveckling sen 2015 när föreningen startades, både ekonomiskt och sportsligt. Det ska vi förvalta och bygga vidare på. Jag vill att GSK växer - både på och vid sidan av isen, dvs fler spelare och ledare/funktionärer.
Jag hade inte tänkt att prata ekonomi över huvud taget, men nu när det kom på tal, vill du kort berätta hur det ser ut ekonomiskt i klubben, och vad som krävs av oss alla framöver för att få en trygghet i det vi gör och samtidigt ha en bra och utvecklande sportslig miljö från skridskoskola till A-lag?
Vi har en väldigt stark ekonomi, har ju som sagt fått en fantastisk start dom här 2 åren mycket tack vare helt ideélla insatser i föreningen så kan vi ju hålla kostnaderna på en låg nivå. Samtidigt så har vi sponsorerna med oss som stöttar oss och tror på det vi gör. Vi har en kassa och ett eget kapital i dagsläget på ca 1miljon kronor och det är inte många hockeyföreningar ens på högre nivå som kan matcha det. Sportsligt så gäller att ha en bredd och få med oss så många spelare som möjligt från hockeyskola och ungdomslagen för att fortsätta få fram spelare till Junior och A-lag. GSK som många små hockeyklubbar med oss, har ett utmanande arbete eftersom man många gånger har små årskullar att jobba med. Jag ser gärna ett större fokus på hockeyskolan, får vi fler barn som börjar med hockey så betalar det sig längre fram - enkel matematik.
Att driva en förening är ofta betingat med väldigt mycket ideellt arbete. Känslan jag har är att färre och färre är beredda på att jobba ideellt. Är det något du märkt av?
Både ja och nej, det är svårare att få in någon som tar huvudansvaret för en sektion eller grupp. Däremot har vi väldigt engagerade föräldrar som gör allt ifrån att sköta cafeterian, matchfunktioner, sekretariat eller vara ungdomsledare. Att den delen fungerar så bra beror nog på att man lär känna så mycket nya människor, är inspirerande och det ger så mycket tillbaka att vara en del av GSK.
Om vi tittar lite på organisationen i GSK så finns det några områden vi behöver fylla på med namn för att få en så stabil organisation som möjligt, och även för att vi som jobbar med detta skall orka i längden. Vad tänker du på först när det gäller organisationen?
Ska vi komma framåt så är det endel funktioner som det i längden inte håller att förlita oss enbart på ideella krafter. Då tänker jag framförallt på kansli, ekonomi och reklam/sponsorförsäljning. Där gäller att vi rekryterar personal inom dom närmaste 2 åren men samtidigt att det sker i en lagom takt som ekonomin tillåter.
Vårt A-lag gick i våras upp en division och spelar till hösten i HockeyTvåan. Hur tänker du, som även sitter med i marknadssektionen, runt arbetet att locka en ännu bredare publik till våra hemmamatcher?
Till att börja med, riktigt stort av spelare och ledare att ta sig upp i tvåan direkt - det är ett nålsöga att ta sig igenom till en kvalserie och sen vinna den.Till publiken så tror jag vi kan påverka en del genom olika matcharrangemang som tex. i vintras när vi uppmärksammade Rosa Bandet, Mustaschkampen, och Musikhjälpen, det ger både uppmärksamhet i media, skapar goodwill och i längden mer publik. Går det dessutom bra för laget så finns hockeyintresset i bygden, det såg vi också i vintras när vi hade en bra bit över 1000 personer i kvalserien mot NIK. Det finns inte många lag som lockar den publiken häromkring.
Jag avrundar här med en sista fråga, vad betyder GSK för dig?
GSK betyder mycket glädje, engagemang som ger mig något tillbaka. Har lärt känna många häliga människor genom åren, några som idag är mina närmaste vänner. GSK har och kommer att vara en stor del av mitt liv.
Vi tackar Tomas för pratstunden och skickar en fråga till våra läsare. Vem vill ni att vi skall göra ett sista sommarspecial med. Svara på på Facebook, eller på denna artikel. Vill ni vara anonyma går det bra med ett PM på Facebook eller ett mail till info@gsk-hockey.se.
MF@GSK